donderdag, juli 13, 2006

Extrema is eigenwijs


'WIJ DOEN NIET AAN PLAT VERMAAK'

Jarenlang was de Eindhovense party-organisatie Extrema dat ‘kleine clubje uit Eindhoven’ dat leuke dingetjes deed. Nu betaalt het behoedzame groeiproces zich uit. Extrema Outdoor, het openluchtfestival aan de Aquabestplas, ging in tien jaar van 1500 naar 30.000 bezoekers. Marcel Mingers, directeur van Extrema, over drie pijlers van het succes.

Artiesten: “Bij ons zul je geen agressieve muziek horen. Geen hardcore, trance of ander ‘plat vermaak’, zoals ik dat noem. Niet alleen omdat ik die muziek zo slecht vind, maar ook omdat het niet past bij wat we willen uitstralen. Wij willen bekend staan als een organisatie die lekker vernieuwende dingen doet en een vooruitstrevend programma biedt. Alles moet onze eigen touch hebben. We hebben dan ook een eigen boekingskantoor en platenlabel opgezet. Zo houden we een vinger aan de pols en hoeven we niet per se de grootste namen of de duurste dj’s te boeken om een leuk programma te hebben.”

Sfeer: “Wij willen mensen meegeven wat belangrijk is in het leven. Liefde, saamhorigheid, die soort dingen. Bij ons moeten de bezoekers een gevoel van thuiskomen hebben. Daar passen geen duivelstekens of namen als Hellraiser bij. Affiches met doodshoofden en zo zouden wat mij betreft verboden mogen worden. We doen alles met liefde en aandacht, ook de aankleding. Van dat consequente beleid plukken we nu de vruchten. We hebben een stevige basis. Ook in de economisch mindere jaren bleven de bezoekers gewoon komen. Dat de huidige grootte van het festival niet meer zou stroken met het intieme karakter, vind ik flauwekul. Je kunt best een hippiegedachte hebben en toch commercieel zijn.”

Service: “Wij zijn erg eigenwijs met het neerzetten van ons festival. We willen geen rijen bij de drank of het toilet. We houden alles in eigen hand. Als we dingen uit zouden besteden aan een productiebedrijf, dan zouden die automatisch voor de goedkoopste oplossingen kiezen, en dat willen we niet. Ter voorbereiding van onze feesten doen we kwaliteitscontroles. Dan gaan we precies meten hoe lang het duurt om binnen te komen, bonnen te kopen en drank te halen. Als dat alles niet binnen een paar minuten lukt, dan moet er iets veranderen. We kunnen ook kiezen voor meer bezoekers en een langere wachttijd. Dan halen we meer geld binnen, maar het festival lijdt eronder. En dat willen we natuurlijk niet.”

Minimal-dj Nuno Dos Santos vertelt
De Utrechtse minimal-dj Nuno dos Santos draait zaterdag voor het eerst op Extrema Outdoor.
“Ik ben er zeven jaar geleden als bezoeker geweest. Ik herinner me een heel relaxt festival aan het water, met veel aandacht voor de aankleding. Het is te gek om er nu als artiest terug te komen. Ik houd wel van zomerfestivals. Het is weer eens wat anders dan het clubleven. Lekker dansen in het zonnetje, wat wil je nog meer?

Wat ik wel jammer vind, is dat je op een festival zo weinig draaitijd krijgt. In anderhalf uur kun je geen mooie muzikale opbouw verzorgen. Je moet al vrij snel overschakelen op de echte feestplaten. Wat ik doe na mijn set? Ik ga een beetje ouwehoeren met andere dj’s en hobbel daarna wat over het terrein. Want er zijn een paar goede artiesten die ik wil zien. In de zogenoemde VIP-areas, die je tegenwoordig op alle festivals hebt, zul je me niet aantreffen. Die onzin is aan mij niet besteed. Waarom zou de een belangrijker zijn dan de ander?”
(AD)