woensdag, februari 15, 2006

Trance Energy 2006: uiterst plezierig


LOVE & PEACE IN DE JAARBEURS

‘Red hen die ten dode gegrepen zijn.’ Afgaand op de slogan van evangelisatiestichting Naar House, met een bus vol vrijwilligers aanwezig voor de ingang van de Jaarbeurs, wordt Trance Energy 2006 geen al te vrolijke aangelegenheid.

Eenmaal binnen blijkt dat gelukkig heel anders uit te pakken. Want als er één gevoel blijft hangen na een nachtje trancen in de Utrechtse beurshal, dan is het wel de positieve energie van de feestgangers. Van alle grootschalige houseparty’s die Nederland rijk is, komt Trance Energy ondanks de enorme massa bezoekers (30.000) toch uit de bus als de gezelligste.

Climax
,,Dit feest ís het gewoon,’’ vertelt de Utrechtse Sharon (21) terwijl de groene lasers over haar hoofd schieten. Trance Energy is het eerste feest waar ik ooit heen ging, dus ik heb er een sterke band mee. Het mooie van trance is die terugkerende opbouw naar de climax.’’Vooral in de Madhouse-zaal, het territorium van dj Jean en zijn muzikale maatjes, is het goed toeven. De trance is van het niveau ‘van dik hout zaagt men planken’, maar de sfeer is er niet minder om.

Opgezweept door een schreeuwende MC, ‘Give it up for dj Jeaaan!’ gaat het dak eraf. Met een brede lach ziet de dj de gekte aan. Jean: ,,Ik krijg al weken van tevoren sms’jes van vrienden of ik ze op de gastenlijst kan zetten. Iedereen wil erbij zijn. Gelukkig mag ik als enige dj een oneindig aantal vrienden op de gastenlijst zetten.’’ Het vijftigtal dansende mensen op zijn podium bewijst zijn stelling.

Mooiste pakje
,,Dit is mijn eerste keer hier maar zeker niet mijn laatste,’’ vertelt Ruben (28) uit Den Haag. ,,Het leuke van dit feest is dat de mensen nog echt komen om heel de nacht te dansen. Dat blijft voor mij toch echt de essentie van een houseparty. Ik ben ook op Sensation White geweest en daar draait het alleen maar om wie het mooiste pakje heeft aangetrokken. Supersaai.’’
Vrolijke bezoekers, springende dj’s achter de draaitafels en een overdaad aan zoenende koppeltjes in de gangen van de Jaarbeurs. Als dit de hel is waar Naar House aan refereert, dan is het er nog niet zo’n slechte plek. (AD)