zondag, februari 05, 2006

Een date met Armin van Buuren

VAN BUUREN: TIESTO KAN NIET PRODUCEREN

Armin van Buuren staat op nummer 3 in de wereldranglijst van dj’s en is één van de grootste namen op Trance Energy. Aan de vooravond van de dertiende editie ging ik bij hem op bezoek in zijn Leidse studio.

“Voor je dertigste moet je financieel binnen zijn, zeggen ze toch altijd? Nou, dan lig ik momenteel aardig op koers”, zegt Armin van Buuren (29) met een grijns.” Het gaat de Leidse trance-dj, zaterdag topact op Trance Energy in de Utrechtse Jaarbeurs, voor de wind. Hij vliegt de hele wereld over, heeft een radioshow in 35 landen en vermaakte in zijn eentje een uitverkochte Ahoy. “Soms kan ik het nog steeds niet geloven.”

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. Dat moet welhaast het levensmotto zijn van Van Buuren. Na vijf blokjes om in een nieuwbouwwijk te Leiderdorp (of all places), op zoek naar een kapitale villa of een geparkeerde Porsche, zit er niets anders op dan vertwijfeld aan te bellen bij een onopvallend huis in het hoekje van een woonerf.

Speelkamer
“Iedereen denkt altijd dat ik daarachter in één van die villa’s met rieten dak woon, je bent niet de eerste die zich verbaast” zegt Van Buuren in de deuropening. “Maar ik ben gewoon heel blij met dit huis.” Zijn vriendin biedt een kopje thee aan en met twee warme mokken vertrekken we naar de tweede verdieping. Daar bevindt zich namelijk zijn speelkamer, het epicentrum van zijn carrière: de muziekstudio.

De studio blijkt een extreem geïsoleerde zolderkamer van 20 m2, gevuld met synthesizers, computers, versterkers, platen en een hokje om de zang op te nemen. “Dit is echt mijn plekje. Als ik niet onderweg ben voor optredens, zit ik hier.”

Ultieme uitlaatklep
De Leidenaar is behalve dj vooral ook producer. Hij creëert zijn eigen tranceplaten. “Zelf muziek maken is het leukste wat er is. De ultieme uitlaatklep voor mijn creativiteit.” Eigen producties zijn tegenwoordig een ‘must’ om als dj door te breken, meent hij. “Je ziet het bijvoorbeeld aan een dj als Benny Rodrigues. Die jongen kan goed draaien, maar hij produceert niets. Op die manier is het heel moeilijk om met je kop boven het maaiveld uit te komen.”

Toch valt er met de juiste contacten ook een hoop te bereiken. Zo is het een publiek geheim dat de hits die dj Tiësto scoort, grotendeels uit de koker van zijn producersteam komen. Armin: “We zaten een keer samen in de studio. Op een gegeven moment zei ik: hé Thijs, ga jij eens wat maken. Na vijf minuten was hij alweer terug, haha.”

Demonstratie
Tijd voor een demonstratie. Van Buuren houdt van praten over zijn passie, maar leeft pas echt op als zijn creaties uit de boxen knallen. Hij legt uit hoe de remix van Racoon’s ‘Love you more’, sinds zijn solo-optreden in Ahoy een dikke hit, tot stand is gekomen. Ik kreeg die zangpartij opgestuurd met de vraag of ik er iets moois van kon maken.” “I’ve been away too long” schalt haarscherp door de speakers. “Voor een tranceplaat zingt hij net iets te snel. Daarom heb ik er duizend-en-één effecten overheen gegooid waardoor het langzamer gaat maar de toonhoogte gelijk blijft. En een zuigende bas eronder gezet, die ik al een hele tijd wilde gebruiken. Ik ben er echt trots op.”

Voor aanstormende trancetalenten heeft hij wel een aantal tips. “Neem de tijd om het vak onder de knie te krijgen. Dat duurt minstens drie, vier jaar. Verder: die collectie apparaten hier ziet er mooi uit, maar negentig procent gebruik ik nooit. Dus ga niet meteen allerlei dure apparatuur kopen. Anders gezegd: het gaat om de kok, niet om de keuken.” (AD)

1 Reacties:

At 9:25 p.m., Anonymous Anoniem zei...

This blog is bookmarked! I really love the stuff you have put here.

cheap nolvadex

 

Een reactie posten

<< Home