maandag, januari 16, 2006

Viva la revolución!, ook in de dj-wereld


NOOIT MEER SJOUWEN MET PLATENKOFFERS

Nieuwe apparaten maken het werk van dj’s steeds leuker en makkelijker. Dj Kiwi (27) draait zaterdag in de Winkel van Sinkel met Final Scratch, een revolutionair systeem dat het zeulen met tientallen platen overbodig maakt.

Techno-dj Kiwi neemt naar optredens maar twee kleine koffertjes mee. De een met een laptop en twee platen, de ander met een Final Scratch kastje en een boel kabels. Samen zijn die echter goed voor maar liefst 300 uur non-stop muziek of 700 vinylplaten.

Speciale platen
Het systeem is vrij simpel. Op de draaitafels komen twee speciale platen te liggen. Daarop staan in plaats van muziek een soort tijdcodes. De draaitafels zijn via het kastje aangesloten op de laptop, waar duizenden muziekbestanden op staan. Dat systeem zorgt ervoor dat de muziekbestanden op de laptop gelijklopen met de plaat.

Vervolgens kan de dj naar hartelust de plaat duwen, trekken en scratchen alsof het een gewone vinylplaat is. Kiwi begon er een jaar geleden mee en was meteen verkocht. “Omdat je veel meer muziek bij je hebt, kun je ook veel beter inspelen op het publiek. Je kunt totaal andere richtingen uitgaan. Vorige week stonden er veel Spanjaarden in de zaal. Toen heb ik ergens in mijn laptop een plaat met een Spaanse tekst gevonden. Ze gingen uit hun dak.”

Vrijheid
Voor Kiwi staat het systeem synoniem voor ongekende vrijheid. “Ik kan filmmuziek in mijn sets gebruiken, vooraf opgeslagen overgangen gebruiken, je kunt het zo gek niet bedenken of het is mogelijk. Ik hoorde laatst een verhaal over een Duitse dj. Op weg naar een optreden had hij twee uur vertraging. Tijdens het wachten op het vliegveld maakte op zijn laptop een mix en draaide die op het feest.”

Toch hebben nog veel dj’s moeite met de nieuwe ontwikkelingen. “In Berlijn merkte ik dat ze er niets van wilden weten, vinyl is heilig daar. Maar die strijd gaan ze verliezen, dat weet ik zeker. Stilstand is achteruitgang.” (UN)