woensdag, december 07, 2005

Nie fokke met gabber hè ?!


DJ CATSCAN, REKENT AF MET 6 VOOROORDELEN OVER HARDCORE

De hardcore-scene bestaat uit neonazi’s
“Het aantal mensen binnen de scene met foute ideeën, is maar heel klein. We doen we er alles aan om die types buiten te houden. Het deurbeleid bij feesten is tegenwoordig veel strenger dan vroeger. Veel dingen worden trouwens verkeerd begrepen. Als de hele zaal ‘Holland, Holland’ scandeert, dan heeft dat niks te maken met racisme. Dat is gewoon een teken dat iedereen het naar zijn zin heeft, net als applaus in een theater.”

Hardcore is teringherrie
“De meeste mensen denken bij hardcore alleen aan vervormde bassen, dat vinden ze niet prettig om te horen. Maar er zijn allerlei soorten. Is trance-achtige hardcore vol emotie ook pokkeherrie? Zelfs mijn moeder, die in een koor zingt, zei laatst nog: wow, dit vind ik ook leuk. Kijk, er wordt natuurlijk wel een hoop slechte herrie uitgebracht, maar daar voel ik me niet verantwoordelijk voor. Ik heb me altijd ingezet voor het kwaliteitsbehoud van de muziek.”

Hardcore maken, dat kan mijn neefje van tien ook.
“Dat is echt grote onzin. Met een computer kun je alles maken, maar klinkt het? Het is niet moeilijk om iets te maken als ‘boing boing krrrr Yeah Motherfucker!’en dan weer de beat. Misschien dat je er vroeger mee wegkwam, maar nu niet meer. De standaard ligt een stuk hoger. Ik maak gebruik van de beste apparatuur. Want om mijn platen zo vet mogelijk te laten klinken wil ik het maximale uit de techniek halen.”

Hardcoreliefhebbers zijn kaal en hebben een trainingspak aan
“Je herkent ze eigenlijk niet meer, ze lijken minder op elkaar dan voorheen. Hoogstens één op de tien is nog kaal. Verder is Lonsdale-kleding erg populair en zie je er veel op legerkistjes lopen. Vergeleken bij vroeger is de scene veel opener geworden. Er zijn bijvoorbeeld ook veel liefhebbers van hardstyle die een avondje komen feesten.”

Op hardcorefeesten staat iedereen stijf van de pillen
“Vroeger slikte zeker de helft van de gabbers pillen. Dat aantal is tegenwoordig veel kleiner. Volgens mij wordt er op hardcorefeesten net zoveel gebruikt als op elk willekeurig ander feest. Nu moet ik wel zeggen dat drugsgebruikers tegenwoordig wat minder goed te herkennen zijn, want de meeste zijn op coke overgestapt. Coke heeft minder opvallende effecten.”

Hardcore heeft geen culturele waarde
“Wat is het verschil tussen klassiek en hardcore? Elke muziek die vanuit het hart wordt gemaakt, is kunst. Waarom zou Rembrandt kunst zijn en gabber niet? Ik zie mezelf absoluut als kunstenaar. Tegenwoordig halen zelfs sommige techno-dj’s hun inspiratie uit hardcore. In plaats van trendvolgers zijn we trendsetters geworden.” (AD)

Lees ook interviews met dj's Chuckie, Luna, Joost van Bellen, Chris Korda en Tiësto.