woensdag, november 30, 2005

Chuckie, dj tussen naaktmodellen


CHUCKIE: HET PAARD VAN TROJE VAN DE ZWARTE JONGEREN

Een dikke bontjas aan, gouden kettingen om zijn nek, een sigaar in zijn mond en een norse blik. Op foto’s lijkt dj Chuckie (27), de grote held van de Nederlandse urbangeneratie, zo te zijn weggelopen uit een gelikte Amerikaanse hiphopclip. Op bezoek in zijn studio blijkt Chuckie, op 17 december een van de topdj’s op danceparty Innercity, een vrolijke jongen te zijn die met twee benen op de grond staat.

“Iedereen denkt dat ik de hele dag champagne drink en in een Hummer wordt rondgereden, maar dat slaat natuurlijk nergens op. Ik loop hier in mijn dagelijkse kloffie en moet ook gewoon werken voor mijn geld. Het is me overigens niet aan komen waaien hoor, ik heb hier jaren naartoe geleefd. Ik draaide op mijn veertiende al plaatjes.”

Dat de randvoorwaarden van zijn werk een stuk leuker zijn dan die van een doorsnee kantoorslaaf, kan hij echter niet ontkennen. Zo werkte hij mee aan een fotoreportage in de Penthouse, waarbij hij mocht figureren tussen twee naakte vrouwen, die met elkaar aan het ‘spelen’ waren. “Dat was echt heftig” zegt hij, terwijl hij in een knipselmap driftig maar tevergeefs op zoek gaat naar de betreffende foto’s.

Niet alleen glitter en glamour
Toch draait het leven van Clyde Narrain, zoals hij echt heet, niet alleen om glitter en glamour. Als Nederlander met een Surinaamse afkomst heeft hij al sinds zijn beginjaren als dj wel degelijk een missie: het samenbrengen van culturen. Dat doet hij bijvoorbeeld door zich niet te beperken tot zwarte muziekstijlen, maar ook house of rockplaatjes te draaien. Van zijn hit ‘En nu ga je dansen, klootzak’, goed voor een serie klachten vanuit de Bond Tegen het Vloeken, liet hij zelfs een hardstyle-versie maken.

Het werpt zijn vruchten af. “Op mijn feesten loopt echt van alles rond”, vertelt Narrain, terwijl hij een video laat zien van zijn solo-optreden in de Heineken Music Hall. Hij krijgt nog kippenvel als hij de beelden van de juichende massa’s bekijkt.

Paard van Troje
In sommige discotheken kijken ze nog steeds raar op van een zwarte dj, vertelt Chuckie. “In Duitsland werd ik onbeschoft behandeld tot ze door hadden dat ik de dj was. Ik wordt hier in Nederland tegenwoordig vaak gevraagd door ‘blanke’ discotheken. Daar maak ik mee dat mijn eigen vrienden om hun huidskleur worden geweigerd. Ik treed dus op in clubs waar ik zelf niet binnen zou komen. Maar dat ga ik veranderen, wacht maar af. Ik ben het Paard van Troje van de zwarte jongeren.”

Maar zodra hij dat gezegd heeft, kan hij het toch niet nalaten om zijn status te relativeren: “Weet je, de helft van de mensen maakt het geen reet uit wat ik draai. Die komen toch voor de luxe sfeer die er om mijn optredens hangt. Wat vrouwtjes in bikini’s erbij, gratis champagne in de VIP, dat soort dingen. We geven ze gewoon wat ze willen hebben. Hij zet nog even een plaatje op om zijn woorden te ondersteunen. “Ik kan niet van die sletten houwe!”, schalt keihard door te speakers. Kijk, zoiets spreekt de mensen natuurlijk aan”, zegt hij bloedserieus. (ANP)

Lees ook interviews met dj's Catscan, Luna, Joost van Bellen, Chris Korda en Tiësto.