woensdag, november 09, 2005

Herman van Veen in the mix

UTRECHTSE BANDS EREN HERMAN VAN VEEN

Als de metalband Van Katoen in het midden van het liedje Hilversum III een stilte laat vallen, kun je een speld horen vallen. De volle Tivoli-zaal, voor het merendeel zittend op stoeltjes, staart de zanger verschrikt aan, waarna de band weer inzet met scheurende gitaren. Herman van Veen, in het midden op de voorste rij, geniet zichtbaar.

De Utrechtse afdeling van VPRO’s muziekredactie 3voor12 organiseerde dinsdag 8 november een eerbetoon aan entertainer Herman van Veen naar aanleiding van zijn zestigste levensjaar en zijn 40-jarige jubileum als artiest. Zestien jonge Utrechtse bands mochten Van Veens liedjes op hun eigen manier vertolken in de Utrechtse popzaal Tivoli.

Electroclash
Dat leidde tot totaal uiteenlopende vertolkingen. Van het spannende Een vriend zien huilen door Dial Prisco tot een onvervalste electroclash-versie van Kwek Kwek Kwek door Bruno und Effie.

Van Veen is in de pauze onder de indruk van de optredens: “Het is bijna niet uit te leggen hoe dit voelt. Ik vind het fantastisch. Ze spelen niet om mij te pleasen, maar hebben er echt zelf wat van gemaakt. De liedjes zijn van hen geworden, heel zuiver.

Het is zo gek om hier nu te zijn. Ik kom net van huis, midden uit mijn gewone leven. Het overvalt me volledig. Ik merk nu ineens hoe mijn liedjes leven bij mensen, wat mensen ermee doen. Dat is een heel ander gevoel dan in uitverkochte theaters staan.”

Vreemde ervaring
Ook voor de muzikanten zelf blijkt de avond een vreemde ervaring. De bandleden van Van Katoen zitten er na hun knallende optreden wat beduusd bij, in de kleedkamer.

Bassist Niels Goossens: “We sprongen er wel uit qua volume geloof ik, haha. Toen we het origineel van Hilversum III hoorden, dachten we: wat moeten we daar nou mee? Toen hebben we een heel eigen nummer gemaakt en daar de tekst van Herman in geplaatst. Ik vond het echt te gek om voor hem te spelen, het is toch een icoon. Hij vond het zelf volgens mij ook wel leuk. Toch?” (AD)

1 Reacties:

At 10:41 p.m., Anonymous Anoniem zei...

Kon hier niet bij zijn. nu heb ik toch nog een leuke indruk van dit Herman Van veen feest. ik ben een grote fan!!!

Wie had marijke hellweger nog gezien, die schijnt er ook nog te zijn geweest. wat een aandacht trekker is dat zeg. ronduit genant.

wat een heerlijke sfeerverslagen zijn op dit forum/blog te vinden. ga vaker kijken (want AD/un lees ik nooit meer...

laters!

Tone-loc alias 'fluitje wit'

 

Een reactie posten

<< Home