Voorpremière van de zoveelste prutfilm van Van Gogh

"THEO GAF ALS EERSTE SERIEUZE ROLLEN AAN ALLOCHTONEN"
Na een volledig uitverkochte speciale voorpremière van 06-05, Theo van Gogh’s laatste film over de moord op Pim Fortuyn, was er in het Louis Hartlooper Complex een nabespreking over de film.
Thomas Ross, schrijver van het boek De Zesde Mei en scenarioschrijver van 06-05:
“Ik was heel blij met de ingrepen van Van Gogh. Op een gegeven moment haalde hij de film JFK bij de videotheek en hebben we die samen bekeken. Toen gooide hij de volgorde van mijn verhaal om en wilde hij beginnen met de moord. Verder vond ik het goed dat hij de hoofdpersoon, een Hollands meisje in mijn boek, omruilde voor een Turks meisje. Het heeft de film er beter op gemaakt. Ook de echte beelden van Fortuyn ontregelen het verhaal naar mijn inzien niet. Uiteindelijk zijn de feiten heel naturel in het verhaal verwerkt.”
Gijs van de Westelaken, producent van 06-05:
“De bedoeling was om een politieke paranoiafilm te maken. De grootste cynicus moest naar buiten gaan met het idee: het zóu kunnen. Dat is gelukt. Toen het cruciale VHS’je met het fragment van Marcel van Dam in de brievenbus viel, was Theo erg blij. Je zou kunnen zeggen dat het geen echte Van Gogh-film is omdat het een thriller is. Toch blijkt dat niet waar. Hij zat zelf zo dicht op het onderwerp dat hij zich de film eigen heeft gemaakt. Hij móest en zóu de film over Fortuyn maken. Ook de actiescenes, waar hij eerst niets van moest hebben, vond hij steeds leuker. De helikopterscène deed hij zelfs over omdat het er zo spannend uitzag.”
Peer Mancini, acteur in 06-05:
“Ik vond hem een heel goede acteursregisseur. Ik had veel met hem, ik weet bijvoorbeeld ook niets van techniek. Het gekke was dat hij als een vaderfiguur voor me was, hoewel ik een stuk ouder ben dan hij. Hij straalde zoveel rust uit, ik had steeds het idee dat het wel goed kwam. Natuurlijk is mijn kleine rol in het oeuvre van Theo een keutel. Maar we hadden het wel al over een eventuele samenwerking voor een toekomstige film. Dat kan nu helaas niet meer.”
Cahit Ölmez, acteur in 06-05:
“Theo heeft een speciaal plekje bemachtigd bij allochtone acteurs en actrices. Hij was de eerste die ze serieuze rollen gaf. Ik heb veel gesprekken met hem gehad en ben ervan overtuigd dat Theo een uitgestoken hand naar moslims had. Mensen lazen niet tussen alle harde woorden door, wisten niet wat hij echt bedoelde. Hij wilde alleen maar de vinger op de zere plek leggen. Ik heb veel Turken gesproken die Submission een mooie kunstfilm vonden.”
Merel Notter, editor van 06-05:
“Ik prijs mezelf gelukkig dat ik dit heb mogen doen. Ik kon met Theo in debat gaan. Uiteindelijk won dan degene met het beste argument. Soms wilde ik hem overtuigen en dan gaf hij mij die ruimte. Soms zoveel dat ik het gevoel had dat ik over hem heen walste. Dan deed ik weer een stapje terug. Theo heeft een evenwichtige film willen maken, eentje die niet anti of pro Pim Fortuyn was.”
(UN, foto Filmfestival Münster)
0 Reacties:
Een reactie posten
<< Home