dinsdag, maart 29, 2005

Meisjes kunnen écht wel dj-en


DE LOL VAN PSYTRANCE VOLGENS IRIS EN IRIS

Aanstaande zaterdag is Tivoli de Helling het domein van Electric Ladyland, een zogenoemd psytrancefeest. Tot voor kort speelden de meeste van die feesten zich af in loodsen en kraakpanden, vooral in Amsterdam. Sinds de brand op een illegaal feest in Amsterdam, waarbij een feestganger om het leven kwam, wordt er steeds meer bovengronds gedanst op psy. Aanstaande zaterdag staan er alleen vrouwelijke dj’s op het programma. Dj’s Eye-riz en Viris, leggen uit wat er zo leuk is aan de steeds populairder wordende psychedelic trance, een afgeleide van de aloude goa-trance.

Eye-riz (Iris Morsman, 30, Utrecht)


Lagen
“In tegenstelling tot bijvoorbeeld techno, is psytrance gelaagde muziek. Behalve de rollende bassen zitten er ook veel bliepjes, echo’s en melodieën in. Je kunt je dus op meerdere niveau’s laten meevoeren. Dat maakt het voor mij veel dieper dan gewone trance. De warmte en het gevoel dat ik zoek ik muziek, vind ik meestal in de psy.”

Brand
“Ik ben erg geschrokken toen ik in een email over de brand in Amsterdam las. Toch heeft die mijn idee over feesten geven niet veranderd. Ik heb altijd al nagedacht over veiligheid. Als organisatie heb je gewoon die verantwoordelijkheid. Op mijn feesten is er altijd een entreeprijs en beveiliging.”

Egotripper
“Ik heb niet zoveel met het woord dj. Het staat wat mij betreft voor een egotripper die met zijn ellebogen werkt. Ik heb echt een grafhekel aan het statusidee. Jongens willen altijd erg graag laten zien dat ze dj zijn. Als ze na mij staan geprogrammeerd, kijken ze me het liefst van het podium af. Staan ze het laatste half uur achter je te drentelen, heel irritant.”

Dansen
“Ik ben gaan draaien omdat ik het zo leuk vind om te dansen. Het grappige is dat op alle psy-feesten in de wereld mensen eenzelfde soort dansje hebben. Ik vind het altijd erg lijken op het huppeltje dat in de klassieke cha-cha-cha zit. Ik denk dat sommige mensen uit de scene me vermoorden nu ze dit lezen, want dit klinkt natuurlijk absoluut niet cool haha.”

Viris (Iris Smith, 27, Amsterdam)

Sfeer
“De sfeer op psytrance-feesten is altijd goed. Er komt leuk publiek op af. Je wordt er niet aangestaard of in je billen geknepen. Iedereen is gewoon zichzelf zijn en praat makkelijk met elkaar. Mensen uit de techno-scene hebben het ook altijd naar hun in op onze feesten, terwijl dat andersom niet zo is.”

Electric Ladyland
“Ik ken Eye-riz al heel lang, we zijn allebei ongeveer tegelijkertijd met psytrance begonnen. We hadden al een tijdje plannen om samen te draaien, wat nu eindelijk gaat gebeuren. Ze wilde graag een feestje geven met alleen maar dames. Dj’s zijn dan wel meestal mannen, wij zijn minstens even goed. Vrouwen leggen meer gevoel in hun muziek. Zelf probeer ik zo opzwepend mogelijke ritmes te draaien. Dan zijn er geen drugs nodig om uit je dak te gaan.”

Cd’s
“In de psytrance-scene draait bijna iedereen met cd’s. Het is een heel internationaal wereldje, dus bijna alle muziek wordt via internet uitgewisseld. Sommige dj’s missen het gevoel van vinyl, maar ik heb dat niet zo. Je moet toch blijven inmixen, het goede moment zoeken op de cd. Daarmee ben ik net zo druk bezig als andere dj’s.”

Stijlen
“Omdat zo weinig vinyl wordt gebruikt, wordt ook enorm veel psy geproduceerd. Grofweg kun je die opdelen in full on en progressive. De eerste variant is melodieuzer en de tweede wat monotoner. Ik draai zelf full on, wat weer op te delen is in morning en night. Ik draai best stevig, dus dan deel ik mezelf in bij night.”

(UN)