donderdag, april 07, 2005

Lupo naar de top, deel 1


“DOORBREKEN IS OP LOWLANDS SPELEN”

Op weg naar de doorbraak volgt het Utrechts Nieuwsblad maandelijks het wel en wee van de Utrechtse gitaarpopband Lupo. Aflevering 1. Een huiskamerconcert en een televisietune

“Oh you, beautiful, plastic people!”, zingt een propvolle studentenkamer in koor. Alleen drummer Floor is nog op de achtergrond te horen. De elektriciteit is uitgevallen, juist op het moment dat zanger Arthur het refrein inzette. Lachend bekijken de bandleden de gekte. In een kamer van vijf bij zes staan zestig mensen Lupo toe te zingen. De vloer trilt en de kasten hellen vervaarlijk over, maar niemand maakt zich zorgen om de verrotte vloer van het oude Utrechtse studentenhuis aan de Krugerstraat. Er is meer aandacht voor de flessen bier en wodka, die over de hoofden worden doorgegeven. Als de elektra ineens aanschiet en gitaristen Ward, Mario en Mark weer invallen, klinkt er gejuich en wordt het liedje afgerond.

De charme van muziek maken zit hem vaak in de kleine dingen, zoals dit optreden van afgelopen zondag. “Dit was echt te gek, ik heb nog nergens zoveel mensen mijn teksten horen meezingen”, zegt Arthur een dag later met een brakke stem over de telefoon. Dit soort spontane optredens zijn volgens drummer Floor perfect om plezier in muziek maken te behouden. Toch wil de band meer. Doorbreken, op televisie komen, op Lowlands staan. Dat soort dingen. Maar dat gaat niet zonder slag of stoot, daar is geluk, geduld en vooral veel doorzettingsvermogen voor nodig.

Eerste videoclip is af
De website is alweer een tijdje online en de eerste videoclip staat erop. Er is een aantal maanden aan gewerkt en het resultaat is een lowbudget, maar kunstzinnige clip bij het liedje Irene. Een meisje wordt in de clip een werkdag lang gevolgd met de camera. Het vreemde is dat ze met haar ogen open slaapt en dat ze overdag alles met gesloten ogen doet, een omgekeerde wereld dus. In april moet de afgemonteerde clip naar de grote muziekstations TMF, MTV en The Box verstuurd worden. Daarna is het afwachten.

Gitarist Ward: “Ik ga een compleet pakket versturen, met een biografie, onze cd en de videoclip. Dat moet er allemaal heel gelikt uitzien, zodat we niet het zoveelste bandje zijn dat ze tegenkomen in de berg demo’s. Ik denk bij het programma MTV NL wel eens: hier zouden wij best tussen passen. En op The Box natuurlijk, dat is een relatief laagdrempelig medium.”

Televisietune
Een bescheiden televisiesucces voor Lupo is er al, overigens. Het liedje Fun is al een aantal jaren de tune van het VPRO-programma Het Geluk Van Nederland. Elke aflevering begint met een deel van het relaxte luisternummer. “Toen het een maandje op televisie werd gebruikt, belde de VPRO me op”, vertelt zanger Arthur. “Iemand vertelde mij dat de telefoon roodgloeiend stond door enthousiaste mensen die wilden weten van wie het liedje was.

Ik heb een paar dagen met mijn hoofd in de wolken gezeten. Ik zag mezelf al helemaal in Barend en Van Dorp zitten. Dit was de doorbraak. Na een tijdje blijkt dan dat er eigenlijk helemaal niet zoveel veranderd is. Voor een echte doorbraak moet er meer gebeuren.” De kick was er echter niet minder om. Arthur: “Dat je je eigen stem op tv hoort, betekent erkenning voor alle energie die je er ingestoken hebt. Het is ook erg onwerkelijk, vooral als je bedenkt dat die opname midden in de nacht is gemaakt met een aftands apparaat.”

Te gek om mee te maken
Drummer Floor had zijn eigen pleziertje. “Toen ik in Amsterdam over de Albert Cuyp-markt liep, hoorde ik iemand Fun fluiten. Dat was echt te gek om mee te maken. Ik had zó’n zin om die man te omhelzen en te vertellen dat dat ritme-eitje op de achtergrond van mij kwam. Ik kon me maar net inhouden, haha.”

Blijkens het berichtje van de VPRO en de man in Amsterdam zitten de potentiële fans overal en nergens. Moeilijk te bereiken dus. Arthur: “Omdat we onze eigen stijl en invloeden hebben, passen we niet in een hokje. Een punkbandje zet je op een punkfestival, een gothicband op een gothicfeest. Wíj moeten onze fans zelf zoeken. Dat is best moeilijk, maar we werken er hard aan.” Na afgelopen zondag heeft de band er in ieder geval weer vijftig bij. (UN)

Lees ook deel twee, drie en vier