woensdag, juni 01, 2005

Lupo naar de top, deel 3


STRESS: DE MAN VAN DE PLATENMAATSCHAPPIJ OP BEZOEK

Op weg naar de doorbraak volgt het Utrechts Nieuwsblad maandelijks het wel en wee van de Utrechtse gitaarpopband Lupo. Aflevering 3. Optreden in Hofman Café en een reactie van de Zinin-programmeur.

Moegespeeld storten de zes jongens van Lupo na hun optreden ter aarde. In de kale felverlichte gang achter het podium van Hofman Café in Utrecht zitten zes bezwete lichamen op de grond. Met water en bier wordt het verloren vocht ingehaald. De opdracht is volbracht: een strak optreden neerzetten voor ‘De man van het platenlabel’ die voor het eerst kwam kijken.

Die aanwezigheid zorgt voor en tijdens het optreden voor de nodige spanning bij de band. Het aangeboden bier wordt aan het begin nog netjes weggewuifd. Drummer Floor: “Ik moet even gaan bedenken hoe ik de biertjes ga plannen vanavond.” Dat het laatste optreden alweer een tijdje terug was, maakt de sfeer er ook niet relaxter op. Even na het laatste liedje komt er een sms-je: de man van het platenlabel schrijft: “was leuk, ik kom nog een keer kijken.” De band weet niet zo goed hoe dit opgevat moet worden. Vond hij het zo leuk dat hij nog een keertje wilde kijken of vond hij het niks en geeft hij de groep een herkansing?

Mensen hangen aan de bar
“Optredens in dit soort café’s zijn best wel moeilijk” zegt gitarist Ward achteraf. “Je staat in een lichte ruimte met tafeltjes en de meeste mensen hangen achter bij elkaar aan de bar. Dan kost het veel moeite om de mensen erbij te betrekken.”

De Lupo-promotiepakketten die Ward vorige maand naar platenlabels, festivals en café’s heeft gestuurd hebben deels hun vruchten afgeworpen. Zo heeft Lupo behalve in Hofman Café ook in dB’S opgetreden en volgt op donderdag 23 juni een optreden in Café de Flitz. De pogingen om op festivals op te treden zijn tot op heden minder succesvol. Zo heeft Zinin Festival bijvoorbeeld nog niets laten horen op de toegestuurde demo.

Zinin-programmeur Jacco Van Lanen schrikt een beetje als hij gebeld wordt met de vraag hoe het pakket met demo, biografie en videoclip ontvangen is. “Ehh, Lupo… ik heb de cd wel beluisterd maar ik moet bekennen dat ik me er weinig van herinner. De muziek heeft dus niet veel indruk gemaakt.” Toegezonden demo’s gaan bij Van Lanen’s bedrijf tijdens het werk in de cd-speler. “Als het echt interessant is, word ik wakker geschud uit mijn werkzaamheden. Dat is in dit geval dus duidelijk niet gebeurd.”

Schaamte
Eenmaal om uitleg gevraagd over het uitblijven van een reactie naar Lupo toe, moet hem toch iets van het hart. Van Lanen: “Ik schaam me er wel een beetje voor. Het klinkt heel lullig, maar het komt voor dat mensen zelf bellen en dat ik me er helemaal niks meer van herinner. Maar van de andere kant: er zijn ook demo’s die ik drie weken lang draai.”

Als hem ter ore komt dat de band op de VPRO-website 3 voor 12 deze week gepresenteerd wordt als Hollandse Nieuwe en ‘de man van het platenlabel’ naar een optreden is geweest, slaat enige twijfel toe over zijn aanvankelijke oordeel. Van Lanen: “Misschien moet ik die cd er toch nog maar eens bij gaan nemen.” Of dat goed nieuws betekent voor Lupo zal volgende maand blijken. (UN)

Lees ook deel één, twee en vier