donderdag, oktober 27, 2005

6 vragen aan ID&T's baas Duncan Stutterheim


‘IK WIL DAT OUDE RAUWE GEVOEL TERUG'

Van 27 tot en met 29 oktober staat Amsterdam in het teken van ’s werelds grootste dance-conferentie, het Amsterdam Dance Event (ADE). Overdag netwerken dj’s, managers en platenlabels zich helemaal suf, ’s avonds schotelen ze het uitgaanspubliek een ongekend aanbod aan feesten voor. Meer dan 300 dj’s en dertig clubs doen mee.

Één van de hoofdgasten op de conferentie is Duncan Stutterheim (34), directeur van Nederlands grootste partyorganisatie ID&T. In die functie is hij verantwoordelijk voor feesten als Sensation White, Mysteryland en Innercity, die stuk voor stuk meer dan 35.000 bezoekers trekken. AD peilde zijn mening over de stand van zaken in dance-land.

Waar staat Nederland in de dance-wereld?
“Op de eerste plek. We geven de grootste en meest professionele feesten en hebben de populairste dj’s. Als exportproduct is onze dance even groot als kaas. Vandaar dat ik met mijn bedrijf ook over de grenzen kijk. De Sensation White feesten die we dit jaar in Duitsland en België hielden, waren erg succesvol. Maar ook in andere landen zie ik nog talloze mogelijkheden.”

House bestaat nu 18 jaar. Heb je het gevoel dat het eindelijk serieus wordt genomen?
“Ik zag laatst een stuk in de krant waarin voor het eerst serieus werd ingegaan op alle muziekstromingen op Mysteryland. Dat deed me goed. Maar aan de andere kant: in het kader van het themajaar Amsterdam Danst zat ik in een kamer met instituten als het Concertgebouw. Dan merk ik toch dat de helft van die mensen tegen mijn inbreng is.”

Kun jij Dj Tiësto even terug op aarde zetten?
“Het is alleen nog maar: ik, ik, ik. Hij wil alleen nog maar solo optreden, waar ben je dan mee bezig? Hij heeft dit jaar niet één keer op een normaal feest met andere dj’s gestaan, denkt alleen maar aan zichzelf. Zo vergeet hij waar hij groot mee is geworden. We moeten met zijn allen de dancescene gezond houden, daar heeft hij ook een rol in.”

Op Innercity moest je eenrichtingsstraten invoeren om 45.000 mensen in goede banen te leiden. Is dat nog leuk?
“Nee. We gaan dan ook veel veranderen. Innercity wordt dit jaar half zo groot en een evenement met vooruitstrevende muziek. Dat wil zeggen: meer urban en progressive house en minder trance. Vorig jaar moesten we gratis kaarten weggeven om de boel een beetje vol te krijgen. Toen werd maar weer eens duidelijk: je bent zo succesvol als je laatste feest. Mensen vonden het niet meer leuk.”

Het afgelopen jaar kenmerkte zich door mislukkingen. N-Joy, ID&T Radio, mobiele telefoons…
“ID&T was een soort monster geworden. We hebben op het randje van een faillissement gestaan. Dat heeft me wakker geschud. We hebben al die dingen afgestoten. Dance zal nooit mainstream worden, daar ben ik wel achter gekomen. We gaan terug naar onze ‘core business’, namelijk: goede feesten geven. Dat oude rauwe gevoel wil ik terug.”

Jullie betalen gevestigde dj’s tienduizenden euro’s voor een paar uur plaatjes draaien. Kun je dat geld niet beter aan nieuw talent besteden?
“Grote dj’s zijn belangrijk maar niet onmisbaar. Dat moeten ze beseffen. Als ze nog duurder worden, dan gaan we op zoek naar andere. Wat betreft nieuw talent: sinds juli financier ik een heel ambitieus project: Studio 80, aan het Rembrandtplein. Daar krijgen nieuwe dj’s en stijlen de kans om zich vanuit de underground te ontwikkelen.” (AD)

Lees ook interviews met de directeur van het Amsterdam Dance Event en met Extrema's ex-topman Sander van der Sluis