zaterdag, juli 02, 2005

Het succes van Sensation verklaard


“SENSATION IS EEN IJZERSTERK CONCEPT”

Het kan de oplettende winkelaar dit jaar niet ontgaan zijn: hele etalages van randstedelijke kledingwinkels zijn opgedeeld in zwart en wit. Dancefestijnen Sensation White en Black komen er weer aan en iedereen probeert een graantje mee te pikken. Aanstaande zaterdag is het stadion van bijna 40.000 in het wit geklede feestgangers, een week later van de zwarte. Vooral Sensation White, binnen tweeënhalf uur uitverkocht, is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een internationaal fenomeen. Drie sleutelfiguren verklaren het succes.

Eric Keijer, al jaren productieleider van Sensation: “Die dresscode was in het begin een gok. Op de begrafenis van onze collega Miles Stutterheim in 2000, was iedereen in het wit. Als knipoog naar hem bedachten we daarom in het tweede jaar de slogan ‘be part of the night, dress in white’. Tot onze verbazing kwam vrijwel iedereen in het wit, fantastisch natuurlijk. Dat jaar kreeg ik ook het meest belachelijke telefoontje ooit: kledingwinkel H&M was heel boos dat we ze niet gewaarschuwd hadden. Dan hadden ze meer witte kleding kunnen inkopen. Alsof ik daar belang bij heb, haha.”

Gelikte show
Volgens Keijer is het totaalconcept de basis van het succes. Een gelikte show in een mooi stadion met een witte massa mensen. Ook het buitenland kreeg in de loop der jaren lucht van ‘The world’s leading dance event’. Mede dankzij het grote aantal internationale bezoekers op de Nederlandse versies, besloot organisator ID&T zich over de grens te begeven. Afgelopen maand gingen er dan ook 15.000 in het wit geklede Belgen in het Antwerpse Sportpaleis uit hun dak. Half juli trekken de dertig trucks vol decorspullen naar het Duitse Gelsenkirchen om daar het Schalke stadion om te toveren tot feestpaleis. 2006 moet het jaar van de grote doorbraak worden met Sensations in onder meer Italië, Turkije en Spanje.

DJ Armin van Buuren stond al twee keer eerder geprogrammeerd en mocht dit jaar de Belgische, Nederlandse en Duitse versie voorzien van zijn tranceklanken. Van Buuren: “Sensation is een ijzersterk concept, dat eigenlijk niet meer zoveel met dansmuziek te maken heeft. Als dj is de grootste kick de exposure, de spanning en de show met jou als middelpunt. Muzikaal kan ik er weinig mee. Ik heb maar anderhalf uur om te draaien, dan is het moeilijk om te laten zien wat ik kan.”

Politieke belangstelling
Ook de politiek maakte kennis met het Amsterdamse feest. In 2003 werd een hele trits bestuurders uitgenodigd om kennis te maken met een groot dance-event. D66-kamerlid Boris van der Ham zag het licht en is sindsdien het politieke boegbeeld van de dance-scene. Van der Ham: “Politici hebben veel vooroordelen over dancefeesten, denken dat het één groot Sodom en Gomorra is. Het tegendeel is waar, dance is een levendige jongerencultuur. Wat ik zag, was een heel indrukwekkend feest, dat buitengewoon goed was georganiseerd. Je merkt ook dat mensen het altijd leuk vinden om zich te verkleden. Met zijn allen in het wit geeft een heel helder, positief gevoel. Het ideale startschot van de zomer.” (ANP)

1 Reacties:

At 2:37 p.m., Anonymous Anoniem zei...

Goed om te zien dat er ook politici zijn die wél inzetten op de dance!!

 

Een reactie posten

<< Home